Inleiding: waarom Rwanda?

Afgelopen december en januari zijn wij voor 5 weken op huwelijksreis geweest naar Rwanda. De keus voor Rwanda is in stappen gegaan. Zo wilden we naar Afrika en moest toch eigenlijk ook de fiets mee. Ondertussen was Dorien bezig zich te orienteren op het fietsen van bikepacking races, waarbij de Race Around Rwanda voorbij kwam. De race zelf leek ons veel te heftig, maar duidelijk werd wel dat Rwanda een mooi en veilig land is. De keuze was dan ook snel gemaakt om op een rustig tempo Rwanda te gaan ontdekken op huwelijksreis. Het moment hiervoor was het korte regenseizoen in december en januari.

De route had ik grotendeels thuis bedacht, maar het blijft natuurlijk altijd een verrassing hoe de weg erbij ligt! Duidelijk was wel dat we Rwanda wilden ervaren als een local, oftewel we gingen zeker van het padje af. Dit moest ook goed kunnen met de fietsen die we mee wilden nemen, onze Kona Rove’s. De route die we uiteindelijk hebben afgelegd staat in bovenstaande Google Map. Deze is vrijwel gelijk aan de geplande route. Alleen de Congo Nile Trail vergde van dag tot dag overweging en oorspronkelijk zouden we de route net niet rond maken en dat hebben we uiteindelijk wel gedaan!

Het materiaal

In deze blogpost wil ik graag aangeven welk materiaal ik (wij) allemaal hadden meegenomen op deze reis en wat de ervaring hierbij was. Was het de moeite waard? Miste ik nog iets? Had ik misschien een volledig andere fiets moeten meenemen? Je vindt alles in onderstaande tabel

(Voor persoonlijke dingen waar Dorien en ik ieder een aparte moeten hebben, neem ik alleen die van mij op in de lijst. Oftewel een slaapzak, wanneer je met zijn tweeen bent, heb je er natuurlijk twee nodig.)

Wil je weten hoe wij de volledige reis hebben ervaren? Kijk dan hier op Dorien haar blog.

Fiets
Waterdichte ortliebtas
Ram mount telefoon
Heuptas
Bij het kopen van onze gravelfiets hadden we Afrika al in het achterhoofd. Voor deze 5 weken moesten we wel voldoende bepakking kunnen monteren. Daarnaast moet de fiets ook voldoende bruikbaar zijn op de weg, maar ook offroad.

Wat betreft het wegdek in Rwanda was het of prachtig asfalt of gravel dat niks te maken had met gravel zoals we dat in Nederland kennen. (Zie voor impressies mijn instagram). De dikke banden (47mm)die we op de Kona hadden gemonteerd waren daarbij wel een uitkomst. Daarnaast hadden we voor de heugels ook een T38 voorblad op de 1×11 gemonteerd in combinatie met de grootst mogelijke cassette achter.

Qua bagageruimte was dit voor mij ook de juiste mix. De tent hadden we verdeeld over beide fietsen, waardoor ik het onderzeil, de tentstokken en haringen moest meenemen. De stokken en de haringen zaten met de slaapzak in mijn waterdichte ortliebtas bovenop de bagagedrager. In deze tas had ik altijd nog voldoende ruimte, mocht er onverhoopt nog iets anders mee moeten.
De 2 ortlieb sportrollers waren makkelijk bereikbaar voor de spullen, net als de 2 tassen voor aan het frame. De Kona heeft schroefgaten om een cage op de vork te bevestigen.

Ik had de keuze gemaakt om niet een roltas op het stuur te doen, maar een box. Deze box gaf mij een mooi plateautje als ik net de GoPro kort moest neerleggen, maar vooral was deze ook per direct te openen.

Al mijn tassen, behalve de frame- en snackbag, waren waterdicht. Dit was ideaal, omdat we toch veel regen hebben gehad in dit droogseizoen.
Aan deze set-up zou ik niks veranderen.
Fietsonderhoud
Schakelkabel
Remblokjes
Kettingsmeer (wet)
We hadden ook veel reservemateriaal voor de fiets mee. Ik mag deze afkloppen, want van al dit materiaal was praktisch niks nodig. We hebben alleen de fietspomp, de kettingsmeer, tape, een boutje en 1 nieuwe binnenband gebruikt. De fietspomp en de kettingsmeer spreken voor zich. Het boutje was voor mijn bagagedrager, waarvan een boutje was losgerammeld en de band voor de lekke band van Dorien. De electriciteitstape was voor het plakken van mijn uit elkaar vallende zadel.

Nog steeds ben ik wel superblij dat ik deze dingen bij me heb gehad. Zo moesten we best veel remmen door het hoogteverschil en soms vreesde ik voor mijn remblokjes. En ook een ongeluk met een kabel zit in een klein hoekje.

Wanneer je al iets overkomt kan je in Rwanda niks. Iedereen fietst op dezelfde soort fiets. Alles is grof en ouderwets en kan worden gemaakt door bijvoorbeeld het lasapparaat erbij te pakken. Met al deze spullen kon ik mijn eigen ding fixen.
Slaap
MSR 2-persoonstent
Onderzeil
Slaapzak (zomer) + liner (zomer)
Matje (decathlon)
We hadden besloten om wel een tent en benodigdheden mee te nemen. Deze uitrusting weegt zeker wat om mee te nemen, maar het geeft je wel de vrijheid om te kamperen wanneer bijv. het hotel vol is.
Wij hebben in totaal 8 nachten gekampeerd. Eerst in het Nyungwe Park, later bij de Gisovu Ranger Post en als laatste bij Red Rocks in Musanze.
Op al deze plekken was uiteindelijk ook een alternatief beschikbaar, dus een must was de tent niet. Het was alleen wel goedkoper en persoonlijk vind ik het ook fijn om mijn eigen plek te hebben. Lastige was wel dat je nooit ergens achter slot en grendel je spulletjes kan achterlaten.
Electronica
GoPro Hero 12
2 extra batterijen GoPro
Extra SD kaarten GoPro
Zonnelader Xtreme (incl. 10.000 powerbank)
Oude zonnelader Xtreme (incl. 10.000 powerbank)
Garmin Etrex (navigatie)
Garmin Inreach (satellietcommunicatie)
Garmin forerunner (registratie)
Hoofdlamp
Iphone
Kabels
Iphone oortjes
Wat betreft de electronica waren we verbaasd hoe ontwikkeld Rwanda is op het gebied van het telecommunicatienetwerk en stroomvoorzieningen.
Zo had ik een slecht telecomnetwerk verwacht, waarbij ik moest bouwen op satellietcommunicatie. Uiteindelijk heb ik de Garmin Inreach wel gebruikt, maar voor RWF5000 had ik voor een maand lang elke dag 2GB data op mijn iphone, die overigens overal dekking had.

De stroomvoorzieningen waren ook heel erg goed, we konden bijna overal onze apparaten opladen. Thuis hadden we verwacht dat dit niet het geval was en we de zonnelader continu zouden moeten gebruiken. Dit was dus niet het geval. Daarbij vielen ook de zonne-uren tegen door de ongeplande regen, dus dit was maar goed ook.

De enkele plek waar we al geen stroom hadden, heb ik voor de GoPro de extra batterijen ingezet en voor de rest de powerbank.
Kleding
Supernatural merino shirt
Patagonia merino shirt
Sokken + onderbroeken
Qua kleding heb ik daadwerkelijk alles gebruikt.
De temperatuur lag veelal in de 20 graden in Rwanda, maar had ook enkele extreme uitschieters. Wanneer wij ons boven 2000m hoogte begaven werd het dan ook wel wat fris. De donsjas was hier heerlijk.
De regenjas was ook een must. Ook al heet dit het droogseizoen, we hebben veel regen gehad.

Gelukkig hadden we ook nog veel zon, wat betekende dat we onze kleding wel goed konden wassen. In Rwanda wast men alleen op de hand en niet met machine. Wij hielden ook alles met de handwas schoon.
Een extra fietsbroek was natuurlijk heerlijk geweest, maar dit kon prima.

Mijn trailschoenen had ik mee omdat we nog gingen hiken en dit een betere optie was dan wandelschoenen meenemen. Deze heb ik uiteindelijk ook nog gebruikt om in te gaan hardlopen.

Advies blijft verder ook altijd om producten met merinowol mee te nemen. Het kost wat, maar het stinkt niet! (of amper).
Verzorging

Oordopjes
Mondkapje
Deodorant
Voor de verzorging hadden we ook e.e.a. mee.

Sowieso hadden we thuis de nodige vaccinaties laten prikken. Alleen voor malaria moesten we dagelijks onderweg een pil gaan slikken.

Daarnaast hebben we de EHBO-set zeker gebruikt. Grote verwondingen liepen we niet op, maar je hebt toch zomaar een kleine verwonding en die wil je in Afrika wel goed kunnen ontsmetten en verzorgen.

De waterfilter bleek ook een grote uitkomst te zijn. Het plan was om altijd flessenwater te kopen, wat wij ook grotendeels hebben gedaan. Niks was echt duur in Rwanda en water kon je bij elk winkeltje krijgen. Het probleem was dat je niet altijd bij een winkeltje was en de accomodatie lang niet altijd voor flessenwater zorgde. In dit geval was het een uitkomst dat wij zelf ons water konden filteren.

En voor mezelf, ik kan niet fietsen zonder billencreme (antischuurcreme van de decathlon). Ik heb het zuinig aangedaan en kon precies toe met 1 tube
Overig
Hardlooprugzak decathlon
Floddertasje
Slot
Als laatste had ik nog een bakje waar ik onderweg eten in kon doen. Deze was ideaal. Wanneer er geen eten in zat stopte ik daar mijn elektronica in.

Dorien was bang dat ze niet genoeg te eten zou hebben en wilde een pan + brander meenemen om havermout of rijst mee te bereiden. Achteraf gezien was deze angst nergens voor nodig. Rwanda is zo dichtbevolkt dat je overal wel eten kan krijgen.
Uiteindelijk heeft Dorien dan ook de keuze gemaakt om haar oude brandertje (die al een mooi leven heeft gehad) achter te laten.
Aangeschaft
Bluetooth Koptelefoon
Anti-mug
Wat we op een gegeven moment heel erg misten was om ons met een muziekje echt te kunnen afsluiten. Hiervoor hebben we beiden een goedkope koptelefoon op de kop getikt.

Daarnaast waren er veel muggen in Rwanda en hebben we rijkelijk gespoten met anti-muggenspray die we niet mee hadden vanuit huis.
De fietsen zonder de achtertassen.