Zomervakantie 2022 – fietsen van Bologna naar Heilbronn

selfie bij huis

Alweer 3 weken geleden is het dat we op zomervakantie gingen. Een vakantie waar ik persoonlijk wel erg aan toe was. Op het werk zie je de mensen komen en gaan en dan denk je, wanneer ben ik aan de beurt?! (Eerdere vakantieblogs zijn trouwens onder het kopje vakantie te vinden ;)).

overstap in Frankfurt

Maar het mocht zo wezen! We hadden het huis geboend, zodat we in een schoon huisje konden thuiskomen. De spullen minimaal ingepakt, want we gaan immers bikepacken. En de wekker erg vroeg gezet om de Flixbus in de ochtend te halen.

Flixbus naar Bologna

De Flixbus was een last minute keuze. Eerst hadden we het plan met de auto naar Spanje te gaan en daar te bikepacken, maar de bosbranden maakten het onverstandig. Vervolgens hadden we het over een vakantie in de Ardennen zoals in Zomervakantie Ardennen 2020, maar dit vonden we wat te simpel. In een opwelling bedachten we dat je de fiets mee kan nemen op de flixbus, wat logistiek wel heel prettig is! In ieder geval vond ik van mijn vakanties alleen die op de fiets elders toch wel het leukste. Voor Dorien geldt hetzelfde.

historisch centrum Bologna

Zaterdagochtend op station Groningen, de Flixbus ging los. De fiets ging op de Thuledrager achterop en zonder enige moeite zijn we naar onze overstaplocatie in Frankfurt gebracht. Hier hadden we een overstap van 5u. We hebben de bagage in een kluis gestopt en zijn lekker op een terras gaan eten.

Waar de eerste helft van de busreis heel ontspannen was, begon de tweede helft in stress. Op deze bus zat namelijk geen fietsenrek en wilde de buschauffeur onze fietsen in het ruim en zou daar zo koffers tegenaan drukken, onder andere tegen de veel te dure derailleur. Dus daar stonden wij te schreeuwen tegen de Italiaanse buschauffeur. Het had wat voeten in de aarde, maar de rest van de reis bleef dat deel van het ruim ontoegankelijk voor nieuwe koffers. Dit maakte dat wij toch nog wat konden slapen gedurende deze lang reis van 25u.

start in Bologna!

Bologna – Montagnana

De zondag arriveerden we in Bologna, hebben we de tassen op de fiets geplaatst en ingecheckt bij het hotel. Op een kleine toeristische wandeling na hadden we nergens de puf meer voor. Daarbij willen we ook gewoon maandagochtend lekker van start gaan op de fiets!

in de tuin bij Ostella Citta Murata

Na een lekker ontbijt in het hotel zijn we dan ook gaan fietsen. De eerste etappe was warm, zo’n 35 graden poeh!, maar ook nog vlak. (Strava)We hadden bedacht om meteen een lekkere afstand af te leggen en zijn van Bologna naar Montagnana gefietst, naar het Ostella Citta Murata. Het hostel in Montagnana waar wij de tent in de tuin mochten plaatsen. Een plekje met uitzicht op de muur. We hebben gretig gebruik gemaakt van de keuken van het hostel, we hadden er namelijk voor gekozen geen kookgerei mee te nemen op deze vakantie.

Ik ben trouwens kamp geen kookgerei en Dorien kamp wel kookgerei.

Montagnana – Verona

De Arena van Verona

In Montagnana verbleven we 1 nachtje om vervolgens nog een korte etappe naar Verona te maken. (Strava) In Verona wilden we de toerist uithangen en dat hebben we zeker gedaan. We hebben onze tent daar 2 nachtjes neergezet op de stadscamping, Camping Castel San Pietro. Een mooie camping, pal naast het centrum, maar je zit wel bovenop de andere gasten. Het blijft give and take.

Het standbeeld van Julia

In Verona was de arena zeker een bezoekje waard. Wel goed om te weten is dat er niet elke dag een voorstelling draait. Voor ons betekent dit dat we nog eens terug moeten komen om er eentje bij te wonen ;).

Verder hebben we nog het balkon van Julia (van Romeo en Julia) bezocht en even onze hand op haar borst gelegd. Verder is het een heerlijke stad om rond te dwalen en de sfeer van vroeger te proeven.

Verona – Italiaanse Alpen

Gardameer

Deze vakantie volgden we in tegenovergestelde richting een stuk van de Reitsmaroute naar Rome. Hierbij zit een alternatief stuk waarbij je extra kan genieten (lees: afzien in) de Alpen. Voor deze route hadden wij ruim de tijd ingepland en zijn wij langs het Gardameer richting Trento gegaan. De eerste etappe hiervan bracht ons bij Lago di Tenno, wat voor mij wel even schrikken was. Zo hadden we in deze 104km namelijk alonze eerste 1000 hoogtemeters. (Strava) De pizza hier was overigens heerlijk en heerlijk goedkoop.

Bovenop de de Campo Carlo Magno

Vanaf Lago di Tenno zijn we in stukjes naar de Timmelsjoch gefietst, het klapstuk van onze vakantie.

Verfrissend kraantje, gelukkig zijn hier veel van in Italie.

Allereerst via de Campo Carlo Magno om te eindigen in Dimaro een toeristisch ski-oord. (Strava) Hier hielden we een verplichte rustdag maar heel bijzonder was het niet. Ook steeg bij mij de spanning voor de Timmelsjoch aanzienlijk. Zo hebben we bij het toeristenbureau nog geinformeerd over of bijvoorbeeld een bus de Timmelsjoch op gaat. Het idee hierachter was dat wanneer ik dan voor dood op die berg eindig, ik met de bus mee kon. Deze bus was er niet, maar wel kreeg ik het nummer van een taxi.

Afdaling Dorien
Richting de bergen

Vanuit Dimaro gingen we de Gampenpas over, een prachtig mooie klim! (Strava) Deze rit hebben we uitgerekt tot 10km voor de voet van de Timmelsjoch, waarbij we uitkwamen op een heerlijke camping. Met een alcoholvrij biertje heb ik mijzelf moed ingedronken voor de dag erna. Ik geef toe, waar ik het voorheen te spannend vond, had ik er inmiddels toch ook wel heel veel zin in!

De dag van de Timmelsjoch begon met een licht klimmende warming up naar St. Leonhard in Passeier (Strava). Vanaf hier gingen we los. Rustig klimmend omhoog. Er rekening mee houden dat je af en toe moet stoppen en eten. Bij het enige kraantje dat je tegenkomt je water bijvullen. En maar gestaag doorgaan.

Het was een prachtig mooie klim en ik ben echt superblij dat ik hem gefietst heb en niet de taxi gebeld. Als je dan die afgetrainde wielrenners op die top ziet, mag ik met mijn hogere lichaamsgewicht en bepakking mezelf toch wel een schouderklopje geven.

Voor dit schouderklopje had ik alleen de energie niet meer! In Solden zijn wij op de camping neergeploft en heeft het wel even geduurd voordat we overeind kwamen om onze tent op te zetten.

op de Gaislachkogel

Dusdanig uitgeput hebben we de camping voor 3 nachten geboekt. Allereerst een dag om uit te rusten en met de pootjes omhoog te liggen. Daarnaast een dag om met een sportief vriendinnetje buiten te spelen op de Gaislachkogel.

Solden is echt een wandel-, ski- en mtbparadijs. We hebben een middagje gewandeld op de Gaislachkogel, maar om hier met de mtb rond te toeven lijkt mij ook nog wel erg leuk! Misschien in de toekomst.

Geitjes <3 <3

Naar Duitsland

Het weer was hier wel omgeslagen. Waar we in Italie fietsten met 30+ graden, was het hier zowaar fris! Toen we vanuit Solden verder gingen fietsen richting Duitsland was het ‘s ochtends nog maar 7 graden, brr! Vanuit Solden waren we een beetje stuurloos. (Strava) De route van Reitsma had voor ons teveel hoogtemeters, dus hebben we Komoot erbij gepakt, waardoor het beetje een verrassende route werd. Zo gingen we over de Fernpass, wat echt niet leuk was. Ook al mochten we hier fietsen, werden we niet goed ontvangen door de auto- en motorrijders. Regelmatig werd getoeterd of een middelvinger uitgestoken. Dat is een stress die je niet wilt hebben.

Pompoenen te koop!

We zijn uiteindelijk doorgereden naar de Allgau waar we afgelopen juni nog waren. We stonden nu op de camping aan de voet van de Breitenberg waar we in juni een prachtige wandeling hebben gemaakt. Het was weer een heerlijke omgeving om doorheen te fietsen. Ook de volgende dag kwam alles ons weer bekend voor. (Strava)

LEK! 🙁
De onweersbui volgen op de telefoon.

Ook al was het fijn dat de omgeving bekend was, tegelijkertijd was het een prutdag. Omdat de vermoeidheid begon op te bouwen vertrokken we al laat. Vervolgen werkten de wegen niet mee, stoep op, stoep af. Grote weg, kleine weg. Zadelpijn. En tot overmaat van ramp een lekke band. Niet zomaar een gaatje, een snee door mijn buiten en binnenband. Uiteindelijk heb ik er maar een stuk karton ingeplakt, wat de latere dagen toch nog wat stress opleverde toen het begon te regenen. (Tip, doe er gewoon een briefje van 5 euro tussen, die kan tegen water).

Om een beetje bij te komen hadden we voor de volgende dag een kortere etappe gepland, waarna we lekker in een hotel sliepen in Ellwangen (Jagst). (Strava)

Opladen

Deze dag hadden we voor het eerst echt slecht weer. Er kwam een grote onweersbui aan, die we hebben uitgezeten bij een kapelletje langs de kant van de weg. Met de grootste onweer voorbij zijn we vervolgens door de regen naar het hotel gefietst. Naast het hotel stond nog een tesla laadstation, waar ik mezelf ook een boost heb gegeven haha.

En hoezeer deze heerlijke vakantie mij ook opgeladen heeft, twee weken continue samen, lekker op pad, genieten van de natuur en de omgeving, heeft deze vakantie me toch ook heel langzaam wel gigantisch uitgeput. Op de 10e fietsdag voelde ik het in alles, ik was dood en dood op. Na zo’n 30km zaten we op een bankje en hebben we de knoop doorgehakt om dit de laatste fietsdag te maken. (Strava)

We hadden voor de vakantie geen besloten eindpunt, maar gedurende de reis kwam ons oog op Roermond te liggen. Echter om in Roermond te komen moesten we nu nog in 6 dagen 600km afleggen. Iets wat Dorien nog wel kon, maar mij echt niet ging lukken.

Op het voornoemde bankje, op de zondagmiddag, hebben we een Flixbus vanuit Heilbronn naar Groningen geboekt. Deze zou vertrekken op de maandagochtend om half 6, wat betekende dat we nog pittig door moesten fietsen naar Heilbronn. Na 135km kwamen we vlak voor het donker aan en hebben we nog een hotel gepakt. Geen stress van enge/vieze mensen in de nacht! Ook hebben we vuilniszakken geregeld om onze fietstassen weer om te toveren tot bagage. En uiteindelijk nog 5 uurtjes geslapen, voordat we in de bus zijn gestapt. Deze 2 bussen hadden ieder een fietsenrek en brachten ons maandagavond alweer thuis.

Nu hebben we nog een aantal dagen vrij en is het vooral nagenieten. Want man! (vrouw ;)), wat was dit een heerlijke vakantie. Op naar de volgende!